onsdag 30 januari 2013

Kendrick Lamar - "The Art Of Peer Pressure"


Under mina 25+ år som hiphopkonsument har jag alltid irriterat mig på den amerikanska oförmågan att influeras av europeisk musik. De gånger talangfulla och skickliga rappare gjort det har det nästan alltid blivit bra. Men här - på Kendrick Lamars låt "The Art Of Peer Pressure" föll plötsligt allt på plats. Beatet levererades av danska producentduon Rune Rask och Jonas Vestergaard och doftar ödsligt och förvridet men ändå förtvivlat vackert. Tillsammans med Trentemøllers "Miss You" kan detta vara det största musikaliska som någonsin kommit från Danmark. Men det slutar inte där. Kendrick Lamar är en fantastisk rappare och på "The Art Of Peer Pressure" sällar han sig till de största historieberättarna inom hiphopen. Jag tänkter framför allt på Mike "The Streets" Skinner när jag hör låten och det är det bästa betyg jag kan tänka mig. Det här var inte bara 2012 års bästa låt utan även den bästa hiphoplåten på åtskilliga år.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar