torsdag 11 april 2013

Badland


Det känns som att "stämningsfyllda-fysik-pussel-plattformsspel-med-meditativ-musik-och-estetiskt-tilltalande-2d-grafik"-spel har blivit en egen genre sen iOS blev ett spelformat att räkna med. Senast i raden är Badland, ett spel som går ut på att... ja, föra varelser från vänster till höger. Kontrollen liknar Jetpack Joyride  på så sätt att man rör sig automatiskt åt höger, medan en skärmtryckning leder till att man stiger. Enkelt.

Och i början är det medryckande och känns fantastiskt. De totalt 40 banorna är fantasifulla och efter ett tag rätt krävande. Allt eftersom blir det fler och fler effekter och när man för första gången i hög hastighet styr en hel svärm med... varelser... ja då är det helt klart så att man får kickar.

Problemet är att jag tröttnar rätt snabbt. Jag blir inte så sugen på att nöta en riktigt svår passage till dess jag kan varje detalj. Det finns liksom inget som lockar mer än fler banor som visserligen är olika konstruerade men ändå ser rätt likadana ut. Och till skillnad från många andra pusselspel får jag aldrig känslan av att jag vill gå tillbaka och spela om gamla banor för att få "tre stjärnor". Lägg till att kontrollen både är lite inexakt och svårbemästrad.

Betyg 4 av 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar